Scandic ska växa med nytt hotellvarumärke

Igår släppte Scandic Hotels Group sin bokslutsrapport innan börsen öppnade idag. Bolaget redovisar ökade intäkter och förbättrat resultat för 2019. Dock är utvecklingen för de svenska hotellen inte lika bra som de finska och norska hotellen. Planen är ett nytt hotellkoncept i ekonomiklassen ska hjälpa Scandic att förbättra lönsamheten.

Scandics intäkter ökade med drygt 5 procent under sista kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018, vilket var helt in linje med utvecklingen för helåret. Det justerade rörelseresultatet (EBITDA) blev det högsta i Scandics historia (länk till årsapport). Även lönsamheten förbättrades och intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med 3,5 procent på helårsbasis och med 3,2 procent sista kvartalet.

Startar nytt hotellvarumärke: Scandic GO

Under Scandics kapitalmarknadsdag på förmiddagen så annonserade de ett nytt hotellvarumärke, Scandic GO, som är tänkt att erbjuda ett lekfullt och avskalat hotellkoncept inom det växande ekonomisegmentet. Ambitionen är att Scandic GO ska etablera en stark närvaro i citylägen på samtliga nordiska marknader. Med start 2020 tar Scandic första steget genom att öppna fem hotell under det nya varumärket.

Lekfull, ung och urban design, kompakta och funktionella rum och en hotellvistelse styrd av gästens egna digitala enheter kommer att vara huvudfokus för Scandic GO. In- och utcheckning, samt tillgång till hotellrummet hanteras via Scandics mobilapplikation. Rumsunderhållningen har anpassats till hur vi idag tar del av information, nyheter och nöje. Casting från gästens egna digitala enheter till rummets tv har därför prioriterats över ett brett utbud av tv-kanaler.

Ekonomisegmentet har sett en ökad tillväxt under de senaste åren och förväntas växa ytterligare, drivet av ett förändrat resenärsbeteende. Scandics målsättning är att bli marknadsledande inom segmentet i Norden, vilket primärt skall förverkligas genom nybyggnationer och övertagande av hotell. Scandic har en attraktiv pipeline som innebär en genomsnittlig rumstillväxt på ca 1 500 rum per år. 

Initialt ska fem hotell genomgå renovering och lanseras under Scandic GO:

1. Scandic No.53, Stockholm
2. Scandic Upplandsgatan, Stockholm
3. Scandic Karl-Johan, Oslo
4. Scandic Grensen, Oslo
5. Scandic Webers, Köpenhamn

Egna observationer

Intrycket jag får är att dessa hotell ska lägga sig i de lägre segmentet för att tilltala mer prismedvetna resenärer eller turister som bara behöver någonstans att sova – alltså i kontrast till deras vanliga hotell och lyxigare signaturhotell (exempelvis Haymarket och Downtown Camper). Dessa gäster vill ju som sagt uppleva städerna de reser till, så det är naturligt att de inte har någon använding för gym, restaurang eller mötesrum som vanliga fullservice-hotell har. 

Jag tycker också att detta påminner rätt mycket om deras tidigare hotelllsatsning på konceptet HTL under 2013 där man omvandlade kontorsfastigheter på bland annat Kungsgatan i Stockholm city. Men nu ska detta hotell bli ett Scandic GO istället, samt fyra andra hotell i Norden. Detta kan även ses som ett svar på det väldigt populära Airbnb som gjort starkt intåg på hotellmarknaden och jag ser att det finns potential i Scandic GO.

Om bolaget

Namn: Scandic Hotels Group (SHOT)
ISIN: SE0007640156
Senaste kurs: 116,00 SEK
Utdelning: 3,70 SEK
Direktavkastning: 3,4%

Scandic Hotels Group (SHOT) är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. 

Friskrivning: Jag äger aktier i Scandic. Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Scandic Hotels Group