Starkt resultat för Essity under första kvartalet

Hygienproduktsbolaget Essity:s nettoomsättning för det första kvartalet 2020 ökade med 10,0 procent jämfört med samma period föregående år. Covid-19 pandemin har resulterat i att försäljningen och resultatet ökat kraftigt under mars 2020 till följd av hamstring bland konsumenter och distributörer. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 35 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 4,0 procent.

Covid-19 pandemin har resulterat i att försäljningen ökat kraftigt på många marknader för Consumer Tissue, Incontinence Products, Baby Care, Feminine Care och Professional Hygiene till följd av hamstring bland konsumenter och distributörer. Under mars 2020 ökade den organiska nettoomsättningen för koncernen med 19,7 procent jämfört med mars 2019. För Personal Care ökade den organiska nettoomsättningen med 17,0 procent, för Consumer Tissue med 19,5 procent och för Professional Hygiene med 24,5 procent. Under kommande kvartal kommer försäljningen påverkas negativt av hamstringen under mars och försäljningen inom Professional Hygiene kommer även påverkas negativt av minskat resande, färre restaurangbesök och ökat hemarbete. På längre sikt kan covid-19 pandemin leda till en ökad efterfrågan på hygien- och hälsoprodukter till följd av bland annat ökat fokus på handhygien.

Essity bidrar till samhället genom att leverera deras lösningar inom hygien och hälsa. I Sverige, USA och Mexiko investerar de i produktion av kirurgmasker och munskydd för vårdsektorn och deras medarbetare, samt så stödjer de WHO Covid-19 Solidarity Response Fund och flera lokala initiativ.

Skjuter på utdelningsbeslutet

Styrelsen föreslår att beslutet av utdelningen för 2019 ska senareläggs till en extrastämma under november 2020. Bolaget meddelar även att man är väl rustat för en möjlig period av världsekonomisk tillbakagång, men att nuvarande situation gör osäkerheten i framtida prognoser väsentligt större än normalt och att Essity mot bakgrund av detta skjuter på utdelningsbeslutet. Tidigare beslut om aktieutdelningen låg på 6,25 kronor/aktie.

Börjar leverera kirurgmasker till vården

Essity har även slagit om en del av verksamheten för att leverera kirurgmaskar till vården. Detta har skett i dialog med svenska regeringen och Socialstyrelsen. Bolaget har enligt en pressmeddelande i början av april ambition att donera en miljon kirurgmasker till den svenska vården.

Den svenska fabriken har kapacitet att producera tre miljoner kirurgmasker i månaden. Essity har också köpt in en ny maskin med en produktionskapacitet om 30 miljoner masker i månaden. Den nya maskinen beräknas vara i drift efter sommaren.

Populära varumärken

Här är några exempel på produkter och varumärken som Essity har:

Edet

I början av coronautbrottet är det väl ingen som missat de tomma hyllorna i affärerna och bilder på kundvagnar överfyllda med toapappersbalar. Pappersbruket Lilla Edet tillverkar papper åt Essity där bland annat varumärkerna Edet, Torky och Tork. Detta motsvarar ca 100 000 ton med mjukpappersproduktion per år.

Libero

Libero har tillverkat engångsblöjor i drygt 60 år med ambitonen att ge ditt barn en blöja som är så skön och funktionell som möjligt. Allt material i blöjorna godkännas av Essity:s omfattande produktsäkerhetstester.

Libresse

Libresse såg dagen ljus för första gången på 40-talet. På den tiden var det inte fokus på märkets nuvarande varumärken, bindor och trosskydd, men det kom snabbt. Idag är Libresse synonymt med kvalitetsbindor och -trosskydd och märket har stort internationellt inflytande.

TENA

TENA har över 50 års erfarenhet och är världsledande inom inkontinensvård. Deras produkter hjälper människor med skydd mot läckage, lukt och fukt. De tillhandahåller produkter och tjänster för privatpersoner och hälso- och sjukvårdsorganisationer i över 90 länder.

Om bolaget

Namn: Essity (ESSITY B)
ISIN: SE0009922164
Senaste kurs: 303,80 SEK
Utdelning: 0 SEK
Direktavkastning: 0,0%

Essity (ESSITY B) är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm.

Friskrivning: Jag äger aktier i Essity. Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här.