Boråsbaserade e-handelsbolaget Bubbleroom ska genomföra en nyemission samt notera bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market. Bubblerooms affärsidé är att vara ledande e-handlare inom mode, med en tydlig ambition om att bli Nummer 1 inom livsstilsdestination i Norden på lyxigt, glammigt och feminint mode.
Bubbleroom designar kollektionerna inom de egna varumärkena i egen regi, vilket utgör den första delen av Bubblerooms värdekedja. Efter design tillverkas klädesplaggen av producenter i flertalet länder i Europa och Asien. Transport från fabrikerna sköts sedan av externa parter. Centrallagret är beläget i Borås och hanteras sedan oktober 2018 av ett externt logistikföretag som hanterar mottagande av ankommande gods, inpackning, lagerhållning samt plock och pack av varor för utleverans. Bubbleroom har vidare påbörjat byggnationen av ett automatiserat lagersystem, med planerad driftsättning under sommaren 2022, för ökad effektivisering och produktivitet.
Bubbleroom sköter plattformen på vilken kunderna gör sina beställningar. Bubbleroom sköter bland annat webbshop, orderhantering, marknadsföring och centrala företagsfunktioner. För att snabbt leverera beställningar till kunder används lokala distributionspartners.
Bubbleroom ämnar stärka sin marknadsposition i Norden och fortsätta sin marknadsexpansion i Europa. Bolaget har identifierat länder såsom Belgien, Nederländerna, Tyskland och Österrike som potentiella marknader. Förstudier har genomförts för lansering i Nederländerna och Tyskland, med goda resultat, och ambitionen framöver är att utveckla projektplan och kunderbjudande. Nederländerna, Tyskland och Österrike är, likt Norden, utvecklade e-handelsmarknader och växer i huvudsak genom ökad köpfrekvens och ökat konsumtionsvärde från befintliga e-handelskonsumenter.

Sedan 2016 har Bubbleroom genomgått en expansiv tillväxt, pådrivet av en ny positioneringsstrategi med tydligare varumärkespositionering. Utbredningen av covid-19 och den därav avtagande marknadsefterfrågan på festmode inverkade negativt på Bubbleroom under 2020 och för att hantera de negativa effekterna av pandemin vidtog Bolaget kraftiga åtgärder vilka har renderat Bolaget mer kostnadseffektivt och agilt. Bubbleroom har under 2021, i takt med att samhällen återöppnats och alltfler människor vaccinerats, sett en god återgång i försäljningen av Bolagets produkter inom festmode. Lanseringen via marknadsplatsen Zalando som initierades i juli 2021 har mottagits väl på samtliga marknader och möjliggör för en än mer expansiv tillväxt fortsättningsvis.
I mitten av september 2021 började Bubbleroom även sälja genom Zalando på de tyska och nederländska marknaderna. Efterfrågan på Bubblerooms produkter på den tyska marknaden visade sig vara omfattande och efter endast en vecka motsvarade den dagliga bruttoförsäljningen på den tyska marknaden bruttoförsäljningen i Bubblerooms egen online-butik. Att tillgodose det stora marknadsintresset för Bolagets produkter samt möjliggöra förbättrad intjäningsförmåga ställer krav på erforderligt kapital i form av rörelsekapital och investeringar.
Erbjudandet
Priset i erbjudandet har fastställts till 36 SEK per aktie, motsvarande ett totalt värde på de utestående aktierna i Bubbleroom om cirka 396 MSEK före erbjudandets genomförande. Emissionen består av 4 200 000 stamaktier vilket motsvarar ett emissionsbelopp om cirka 151 MSEK. Aktörer som Vasastaden, FCG Fonder och Modelio Equity har åtagit sig att förvärva aktier i erbjudandet motsvarande 97 miljoner kronor, förutsatt vissa villkor. Teckningsåtagandena motsvarar cirka 64 procent av erbjudandet.
Bolaget har för avsikt att använda nettolikviden för att stödja den geografiska expansionen, vidare teknologisk utveckling, finansiera investeringen i ett automatiserat lager (Autostore), ökad varumärkeskännedom samt förstärka rörelsekapitalet. Cornerstone Investors respektive ägande kommer efter erbjudandet att uppgå till följande; Vasastaden (cirka 7,7 procent), FE Fonder (cirka 3,6 procent), Aktia Bank (cirka 2,3 procent), Modelio Equity (cirka 1,6 procent), Nordic Cross Asset Management (cirka 1,5 procent), Jack Weil (cirka 0,9 procent).
Du kan läsa prospektet i dess helhet här.

Hur gör jag?
Affärsvärlden hissar en flagga gällande att de saknas viktig information i prospektet. Exempel som tas upp är att bolaget har funnits sedan 2005 men har enbart med tre års finansiell historik. Även certified adviser saknas i prospektet – men tycks vara Erik Penser Bank som också är deras huvudrådgivare. Flera ankarinvesterare så som Vasastaden Holding, FCG Fonder, Aktia Bank och Nordic Cross har valt att teckna aktier till cirka 97 MSEK. Samtliga befintliga aktieägare har även ingått i en lock-up under tolv månader. Anmälan sker via nätmäklarna Avanza och Nordnet. Likt andra noteringar väljer jag att teckna en minimumpost via flera olika konton för att öka chansen för tilldelning.
Sista teckningsdagen är 16 november (onsdag) kl 23:59 och första handelsdagen infaller den 23 november (tisdag) 2021.
Om bolaget

Namn: Bubbleroom (BBROOM)
ISIN: SE0016288476
Senaste kurs: 36 SEK
Utdelning: 0,00 SEK
Direktavkastning: 0,00%
New Bubbleroom Swedeb AB (publ) är en ledande e-handlare inom mode, med en tydlig ambition om att bli nummer 1 som livsstilsdestination för lyxigt, glamoröst och feminint mode för kvinnor. Bubbleroom grundades 2005 och säljer kläder, underkläder, skor och accessoarer för den medvetna kvinnan som lever eller drömmer om ett glamoröst liv. Företaget har en hög andel egna varumärken som kompletteras av genomtänkta externa varumärken. Bubbleroom samarbetar med influencers i Norden genom exklusiva designsamarbeten. Bubbleroom har sitt huvudkontor i Borås och sin primära kundbas i Norden med distribution till delar av Europa via Zalando.
Friskrivning: Jag äger inte några aktier i Bubbleroom, men avser att teckna aktier inför börsnoteringen. Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: New Bubbleroom Sweden AB och Tamara Bellis