digital balance

Hitta balans i ditt digitala liv

Att alltid var uppkopplad har sitt pris. Förhållandet till våra digitala enheter har förvandlats till något djupt intimt – till en viss gräns en del av oss. Något vi har svårt att slita oss ifrån. Om vi bara tittar oss omkring, nästan överallt och oavsett vart vi befinner oss, ser vi människor på sina telefoner när de går, cyklar, kör bil, går med hunden på promenad eller lekar med sina barn. Vid varje tillfälle när vi har en liten paus eller när man måste vänta på något, till och med när man går på toaletten, har vi troligen ögonen på vår digitala enhet.

Frågan som är värt att ställa är till vilket pris sker detta? Vår sömn blir alltmer avreglerad och utmanar våra totala sömn och vila. Till viss del påverkas vår egen identitet av vårt förhållande till teknik, vilket leder till FOMO (eng. Fear Of Missing Out), dvs rädslan att du ska missa någonting som händer. Speciellt bland yngre generationer som vuxit upp i en världen av mobiltelefoner och sociala medier. Ironiskt nog, trots att vi är mer uppkopplade än någonsin, så spenderar vi mindre tid i riktiga ögonblick för att skapa mänskliga kontakter, utan vi väljer att ge en uppdutt om en väns semesterbilder kontra att faktiskt träffa den där vännen och få dela med sig i person.

Sociala medier är gjorda för att hålla uppkopplade. Om du tidigare försökt att optimera din relation till din mobiltelefon, sociala medier eller till och med din mejl, och misslyckats med detta så är du inte ensam. Det är mycket vanligare än vad man faktiskt tror. Vad är huvudorsaken? Sociala medier så som Facebook, Twitter och Google spenderar enorma summor pengar på att skapa beroendeframkallande beteenden. Allt detta för att kunna samla så mycket information som möjligt om dig och ditt liv, dina intressen och dina relationer, för att slutligen kunna sälja detta och tjäna pengar på dig.

Tips för att optimera ditt dagliga digitala liv

– Stäng av alla aviseringar! Istället för att ständigt kolla mobilen för nya aviseringar, samla alla dina svar på chattar, notiser och textmeddelanden under specifika perioder på dagen. Förklara i förväg för både vänner och kollegor vad du gör, och även om det kan ta några dagar att vänja sig kommer du snart att uppleva en slags befrielse och förnyat fokus, vilket är klart värt att ställa om sig till.
– Inga nyheter. Om du är benägen att kolla nyheterna ofta, oavsett om det gäller inrikes, utrikes, ekonomi, politik eller sport, är det bättre att överge dessa spontana incheckningar och istället fokusera på utvalda eller tankeväckande artiklar på förutbestämda perioder. Bra appar för detta är exempelvis Pocket eller Evernote Web Clipper. Då kan du gå tillbaka när det passar och det förhindrar dig från att konsumera nyheter eller media på ett oplanerat sätt.
– Använd mobilapparna sparsamt. För att hjälpa dig att få en bättre relation till din telefon kommer några förslag vad du kan göra: 1) Förenkla din hemskärm genom att att bara ha de grundläggande funktionsapparna (dvs telefon, kalender, kamera, anteckningar osv) lättillgängliga, medan allt annat lägger du undan i mappar eller sekundära hemskärmar. 2) Ta bort alla sociala medieappar och använd dem enbart via din dator. När du gör detta kommer du spendera betydligt mindre tid på sociala medier. 3) Slutligen ska du vara medveten om tristess är ett skäl till varför du använder din mobiltelefon. Överväg andra alternativ istället, så som att gå ut en sväng, häng med vänner, sträck på kroppen i några ögonblick eller varför inte förberedd något gott att dricka eller äta i sommarvärmen?
– Mobilfria zoner och tidperioder. Utse några plaster i ditt hem, exempelvis sovrummet eller matbordet, där det inte är tillåtet att använda mobiltelefonen. Ett bra sätt är att ha den på en plats där du inte fysiskt kan se den, helst i en byrålåda eller dylikt. Under arbetstid kan det fungera bättre att ha angivna tidsperioder på dagen då du kopplar bort dig från tekniken, exempelvis första timmen på dagen eller sista timmen på morgonen: på så sätt kan du fokusera på det viktigaste utan att bli distraherad.
– Avsätt en dag varje vecka utan mobilen. Ha en hel dag där du är helt fri och bortkopplad från din mobiltelefon. Det här experimentet är förmodligen enklast att göra på helgerna, men försök en hel dag genom att förvara telefonen på ett svåråtkomligt ställe, exempelvis i handskfacket om du har bilen eller i förrådet i källaren. Något så enkelt kommer sannolikt att påverka både ditt välbefinnande och fokus, och även de runt omkring dig.

Vill du ha fler tips om hur du får en bättre smarphone upplevelse kan du läsa den här artikeln.

Har du några egna knep eller tricks som gör att du undviker att tvångsmässigt kolla telefonen? Diskutera gärna i kommentarerna nedan! 🙂

Friskrivning: Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Avi Richards och Gilles Lambert