Vad är minimalism? Kan färre prylar runt omkring oss göra oss lugna och lyckliga? Minimalism är en livsstil som uppmuntrar borttagning av överflödiga ägodelar och onödig röran för att fokusera på det som verkligen är viktigt i livet. Minimalism uppmuntrar dig att leva i nuet och förenkla ditt liv så att du bättre kan fokusera på det som är viktigast för dig. Det finns flera olika skolor inom minimalismens värld, som alla fokuserar på olika aspekter av vad det innebär att leva en minimalistisk livsstil. Många människor antar en minimalistisk inställning till livet som ett sätt att bekämpa stress och hitta lugn i sin vardag.

Ett minimalistiskt tillvägagångssätt har också antagits av människor från alla samhällsskikt, inklusive kändisar som Marie Kondo och Oprah Winfrey. Många kritiker ser minimalism som en modefluga som snart går över, men de som lever den minimalistiska livsstilen skulle hävda att den är här för att stanna i många år framöver.

Precis som namnet antyder är minimalism tanken att du bara ska ha det du behöver och vill ha i ditt liv. Allt ska vara så enkelt som möjligt så att du kan fokusera på de saker som är viktigast för dig. Minimalister tror att mindre är mer och att du bör sträva efter att leva ditt liv på ett sätt som hedrar den sanna innebörden av ordet ”enkelhet”.

För att uppnå detta tillstånd av enkelhet väljer många människor att leva ett liv som är centrerat kring att rensa och minimera sina ägodelar och dagliga uppgifter så mycket som möjligt. De försöker också konsumera mindre i allmänhet så att de kan leda en mer hållbar livsstil och vara mer miljömedvetna. Vissa människor går till och med så långt som att sälja alla sina tillhörigheter och leva helt utanför nätet under en period så att de verkligen kan uppnå ett tillstånd av enkelt liv som är fritt från överflöd och distraktioner. Det är dock inte alla som är intresserade av att anamma en minimalistisk livsstil, och det är också okej! Du kan välja att helt enkelt anta en mer minimalistisk inställning till vissa aspekter av ditt liv istället för att gå helt överbord med förenklingsprocessen.

Oavsett vilken väg du väljer att gå, kommer du fortfarande att vara på väg mot att leva ett liv som är fritt från överdriven stress och onödig röran så att du kan fokusera på det som verkligen betyder något för dig. Men vad har allt detta med hälsa och kondition att göra? Som det visar sig kan ett mer minimalistiskt förhållningssätt till din hälsa ha en enorm inverkan på dina konditionsnivåer och din allmänna hälsa. Här är bara några sätt som en minimalistisk inställning till hälsa kan hjälpa dig att förbättra din kondition och övergripande välbefinnande:

Fokusera på kvalitet framför kvantitet

Minimalism lär oss att för att kunna leva ett lyckligt och tillfredsställande liv bör vi bli av med allt som inte är nödvändigt så att vi kan fokusera på det som verkligen är viktigt. Samma princip kan tillämpas på din hälsa också. När det kommer till hälsosam kost och träning är det viktigt att tänka på att mindre är mer. Faktum är att det har visat sig att det är bättre för din hälsa att anta hälsosammare vanor än att försöka införliva en mängd olika förändringar på en gång. Istället för att försöka tvinga dig själv att anta en helt ny diet eller träningsplan på en gång, fokusera på den förändring som är viktigast för dig och gör den till fokus för din träning i flera veckor innan du går vidare till ett annat förbättringsområde. Genom att fokusera på att göra den förändringen till det viktigaste i ditt liv just nu, kommer du att vara mer benägen att hålla fast vid din plan och se bättre resultat på lång sikt. Ha tålamod med dig själv och var inte rädd för att börja om om du behöver – slå inte dig själv om du inte helt kan engagera dig i ditt nya kost- och träningsprogram till en början. Det är okej att ta ett steg tillbaka om det behövs och fokusera på andra viktiga aspekter av ditt liv ett tag tills du känner dig redo att gå framåt igen.

Fokusera på din allmänna hälsa och välmående

Istället för att fokusera på vad du specifikt äter eller hur du tränar i ett försök att uppnå ett visst mål, försök att fokusera mer på din allmänna hälsa och välbefinnande istället. Att göra små hälsosamma förändringar i din kost och livsstil är effektivare än att följa en alltför restriktiv diet eller träningsprogram när det gäller att nå dina konditionsmål på lång sikt. Till exempel kan du prova att byta ut läsk mot kolsyrat vatten eller göra hälsosammare mellanmål under hela dagen istället för att undvika alla godis eller kolhydrater helt. Att göra några ändringar i din kost på en gång kommer bara att göra det så mycket svårare att hålla fast vid dem på lång sikt och som ett resultat är det mer sannolikt att dessa vanor blir dåliga vanor som du så småningom slutar överge helt och hållet.

Sök lugnhet i naturen

Som människor är vi förberedda att reagera på de miljöer vi befinner oss i och de stimuli som vi upplever dagligen. Detta är känt som ”responsförmåga” och det hjälper oss att känna en känsla av kontroll och bemyndigande över våra liv även när vi känner oss hjälplösa eller hopplösa. Detta kan vara särskilt användbart när du försöker hålla dig till ett nytt kost- och träningsprogram eftersom du kommer att bli mindre frestad att överge det till förmån för mer socialt acceptabla och mindre obekväma beteenden. Istället kan du öva på tekniker som meditation eller mindfulness för att hjälpa dig att känna mer kontroll över din kropp och hjälpa dig att bättre klara av sug och andra obehagliga känslor relaterade till mat som är en naturlig del av de flesta viktminskningsprogram.

Sätt realistiska förväntningar på dig själv

När du testar ett nytt kost- och träningsprogram är det viktigt att sätta realistiska förväntningar på vad du försöker uppnå för att undvika frustration och besvikelse på vägen. Till exempel, många människor börjar med målet att gå ner en viss mängd vikt inom en viss tidsram som ”Jag vill gå ner tio kilo i slutet av månaden” eller ”Jag vill springa ett maraton i slutet av året.” Även om dessa mål är beundransvärda kan de vara utmanande att uppnå för de flesta om de är orealistiska på något sätt. Av denna anledning är det ofta bäst att sätta upp mer realistiska mål för dig själv när du börjar med ett nytt diet- och träningsprogram som ”Jag vill gå ner ett kilo i veckan” eller ”Jag vill kunna springa 5 kilometer i slutet av den här månaden.” Dessa mål är fortfarande utmanande men är mycket mer uppnåeliga och kommer att ge en mycket bättre känsla av motivation och prestation än alltför ambitiösa mål som inte verkar vara möjliga att nå.

Friskrivning: Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Foto av Josh Silver och Aditya Wardhana från Unsplash

Previous articleHur du får dina pengar att växa
Next articleHur man slutar slösa pengar
Prenumerera
Aviseringar för
guest
1 Kommentar
Äldst
Nyaste Mest röstade
Inline-feedbacks
Se alla kommentarer
edwin
9 dagar sedan

Tack för en enkel förklaring