I skrivande stund har jag nästan bloggat i tre år. Bloggen växer stadigt, både gällande antal visningar och kommentarer på sidan vilket är jätteroligt! Jag har skrivit liknande inlägg från 2020 samt 2021 ifall du också gillar siffror och nördig webbplatsstatistik.
Webbplatsstatistik för 2022

– cirka 4 200 totalt antal klick (+30,8%) – jämfört med samma period från förra året
– cirka 216 000 totalt antal visningar (+17,7%) – jämfört med samma period från förra året
– cirka 4 600 unika besökare från sökresultat (+26,9%) fler jämfört med samma period från förra året
– cirka 30 000 unika besökare fler jämfört med samma period från förra året
– cirka 17 800 klick från sökresultat sedan börjat av året
– cirka 820 000 visningar från sökresultat sedan början av året
Här kan vi se att bloggen fått drygt 4 600 fler unika besökare jämfört med samma period från förra året, vilket motsvarar en ökning på 26,9%. Mer än 80% av besökarna är bosatta i Sverige, vilket inte är konstigt då bloggen faktiskt är på svenska. Sedan följt av besökare från USA, Finland, Norge och Storbritannien. Skillnad från förra året är att både Danmark och Finland fallit bort från statistiken.

Populäraste inläggen i år
– Bästa indexfonderna 2022 [STOR GUIDE] (1534 klick)
– Nytt lönekonto och internetbank utan avgifter (1474 klick)
– Elförbrukning – hur mycket ström drar dina prylar? (1169 klick)
– Freja eID vs BankID – vad är skillnaden? (976 klick)
– Rocker ändrar cashback – försämring för befintliga kunder (760 klick)
– Få 500 kr cashback med Rocker (757 klick)
– Klipper Klarnakortet – och byter till Rocker (666 klick)
– LumenRadio IPO börsnotering (648 klick)
Genom året kan man tydligt se att de två populäraste inläggen var det som handlade om de bästa indexfonderna samt lönekonto och internetbank utan avgifter. Sedan är det inte konstigt att inlägget om elförbrukning varit ett hett ämne, följt av flera inlägg som handlade om Rocker och deras betalkort. Speciellt då det faktiskt var riktigt bra i början av året!
Hur hittar besökarna till bloggen?

Likt tidigare år så kommer majoriteten av besökarna direkt från sökresultat, dvs Google. Man har helt enkelt sökt på ett ämne eller ställt en fråga vilket tagit besökaren till bloggen. Detta motsvarar drygt 64,1% av besökarna. Näst största gruppen av besökarna på 19,3% kommer från sociala medier, vilket har stigit några procent från förra året. Samma siffra under 2021 var 17%. Direktlänkar ligger på 9,6% även där högre än tidigare år och hänvisningar har gått från tidigare 4,7% till 7%! Som helhet ser det alltså ut som att organiska sökresultat har gått ned till förmån för sociala medier och direktlänkar.
Vilka enheter används av besökarna av bloggen?

Ingen större skillnad från förra året, utan de flesta kör fortsatt via mobilen, följt av datorer. Användandet av surfplattor har inte ökat märkbart från tidigare del.
Jag vill passa på att tacka alla som läser bloggen, både nya och trogna läsare! Det uppskattas verkligen och riktigt roligt att se hur bloggen stadigt växer varje år. Nu hoppas jag att även 2023 kommer bli ett kanonår och förhoppningvis är börsen också något roligare än i år iallafall 🙂
Friskrivning: Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Foto av Daniel Thomas från Unsplash