Veckohandla. Vi har för vana att handla en gång i veckan, i den mån de går. Det är väldigt sällan vi storhandlar en gång i månaden, utan vi gillar att planera vad vi vill äta den kommande veckan – och fyller på med det som saknas. På så sätt sliper vi köpa onödiga varor och undviker matsvinn. Det händer att vi behöver komplettera då och då. Men i längden blir det billigare för oss då vi tar hänsyn till diverse veckokampanjer som matbutikerna erbjuder.

Ofta väljer vi att veckohandla på måndagar eller tisdag, där det antingen är jag eller sambon som gör det själva. Vi köper då de färska varorna vi behöver eller fyller på det som saknas. Det tog ett ganska bra tag för oss att ställa om till att just veckohandla, då vi tidigare alltid storhandlat en gång i månaden. Med småbarn blir det som sagt lite jobbigare. Vi märkte att fungerar bäst tidigt på morgonen innan jobbet eller direkt efter att vi lämnat på dagis.

En annan fördel med veckohandling är att vi har stenkoll på vad vi faktiskt har hemma och på så sätt handlar vi smartare. Vi har ganska mycket basvaror som vi köper på oss när det är rea. Det vi behöver fylla på mest är ofta grönsaker, frukt och mejeriprodukter. Kött, kyckling och lax är det mycket som är fryst.

Här är en lista på mat som vi brukar ha hemma:

– Ägg, mjölk, ost, smör, margarin, naturell yoghurt, filmjölk, mozzarella, crème fraîche
– Kyckling, fryst och färsk
– Rökt skinka
– Bacon skivad
– Köttfärs
– Lax, fryst
– Räkor
– Tofu
– Fiskbullar, frysta, fisk, bläckfisk, räkor
– Dumplings, frysta
– Ingefära
– Lök, gul, röd och vitlök
– Potatis
– Massor med färsk frukt, gärna bananer, äpplen, apelsiner, blåbär, hallon, vindruvor, vattenmelon
– Massor med färska grönsaker
– Mungbönor
– Edamanebönor
– Krossade tomater
– Jasminris
– Pasta, spagetti, makaroner
– Nudlar, risnudlar, äggnudlar, glasnudlar, ramen nudlar, udon nudlar, snabbnudlar
– Massor med kryddor, framförallt svartpeppar, vitlök, ingefära
– Oystersauce, sesamolja, sojasås, mörk och ljus
– Chilisås, chiliflakes
– Sriracha
– Kimchi
– Buljong
– Sinigang soppa pulver mix
– Kondenserad mjölk, sötad och osötad
– Kokosmjölk
– Majsstärkelse
– Torkad frukt, nötter och russin
– Olivolja, rapsolja
– Fryst frukt och grönsaker
– Vinäger
– Bröd
– Müsli, havregryn
– Kaffe, te
– Mjöl, bakpulver, socker, salt
– Choklad

Som listan ovanför avslöjar är det rätt mycket asiatisk matlagning hemma hos familjen Sparpatrullen. Främst med nudlar eller ris. Detta kombineras med kyckling, räkor, tofu eller fiskbullar. Gärna med färska grönsaker, men vi kör oftast med vad vi redan har hemma.

Det är sällan vi köper smågodis eller chips (men det händer). Ofta bakar vi diverse kakor och efterrätter istället, gärna med ingredienser vi redan köpt. Vi äter också en del asiatisk snacks, bland annat räkchips, torkad sjögräs, mochi, kexpinnar med mera för att lyxa till det lite.

Veckohandla
Veckohandling

Några tips för bättre veckohandling

– Gör en inköpslista. Planera i för väg vad du behöver köpa innan du åker iväg till affären! Då är det lättare att hålla sig till vad som står på inköpslistan och du slipper handla onödiga varor. Använd gärna anteckningsappar så som Apple Notes, Google Keep eller Samsung Notes.
– Slipp långa köer. Genom att handla tidigt på morgonen eller sent på kvällen innan de stänger, slipper du stå och köa. De flesta brukar handla direkt efter jobbet eller under helger. Alternativt kan du handla mat online så behöver du inte köa heller!
– Laga extra mycket mat. Gör gärna storkok så blir det extra mat över till en lunchlåda eller att du slipper laga middag dagen efter. Du sparar också pengar genom att skippa utelunchen.
– Planera måltider efter säsong. Många grönsaker, frukter och rotfrukter är mer prisvärda om du handlar efter säsong. Du får inte bara bättre pris, utan också bättre kvalité och smak ifall du köper under säsongen.
– Veckoplanera. Planera vad du ska laga under veckan. Brist på ideér? Leta inspiration på nätet. Det finns flera hemsidor som har snabba och goda recept. Alternativt kan du köra med en matkassa för att fundera på vad du ska laga eller få inspiration.

Hur gör du när du handlar mat? Är det storhandla en gång i månaden eller köper du flera gånger i veckan? Diskutera gärna i kommentarerna nedan! 🙂

Friskrivning: Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Ella Olsson och Louis Hansel

Previous articleViva Wine Group IPO börsintroduktion
Next articleFredagsläsning
Prenumerera
Aviseringar för
guest
0 Kommentarer
Inline-feedbacks
Se alla kommentarer