Det har inte undgått någon att den högre inflationen orsakar dyrare mat. Går det att fixa smart och billig mat? Om din matbudget är för hög är det aldrig för tidigt att börja skära ner på den. Det första steget är att inventera vad som går in och ut på matvaror varje vecka. Detta hjälper dig att hitta var du kan minska dina kostnader utan att offra din egen hälsa eller god mat.

Skapa en matbudget

Att skapa en måltidsplan innan du går till mataffären hjälper dig att spara pengar. Matplanen bör innehålla saker som frukost, lunch, middag och mellanmål. Gör gärna större portioner vid middagstid så att du har rester till nästa dags lunch. Du kan också planera en måltid varje dag som tar tillvara på rester från en föregående kvälls middag. Det kan även vara en bra idé att veckohandla genom att göra en inköpslista och köpa allt du behöver en dag i veckan. Detta kan hjälpa dig att spara pengar på dyra ingredienser som kött och grönsaker.

Några ingredienser som är bra att ha hemma:

  • Ris, pasta och nudlar
  • Bönor, kikärter och linser
  • Krossade tomater
  • Tonfisk på burk
  • Frysta grönsaker
  • Torkad frukt, nötter och russin
  • Kryddor och såser
  • Potatis
  • Ägg

Dra nytta av rabatterade priser eller tillfälliga kampanjer hos butikerna

Du bör också alltid hålla utkik efter varor som säljs i butiken. Att köpa dessa i bulk är ett bra sätt att spara lite pengar. Du bör försöka äta ur skafferiet och frysen så mycket som möjligt för att spara pengar på maten. Det kan också hjälpa till att minska ditt matsvinn. En växande rörelse känd som ”zero waste” syftar till att minska slöseriet med mat och andra varor genom att maximera användningen av det du har och minska vad du köper. Det kan spara pengar och minska ditt hushålls påverkan på miljön.

Skippa att äta ute lika ofta – laga hälsosam mat hemma

Du kan minska dina utgifter för mat genom att äta oftare hemma. Att äta ute är dyrt och ofta ohälsosamt också. Att laga din egen mat hemma är hälsosammare och mer budgetvänligt än att äta ute. Att äta hemma gör att du kan kontrollera portionsstorlekarna och mängden fett och salt du äter, vilket minskar risken för fetma och hjärtsjukdomar. Hälsosamma matvanor är avgörande för att bibehålla en hälsosam kroppsvikt och förebygga kroniska sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdomar. De kan också förebygga andra hälsoproblem som högt blodtryck och högt kolesterol. Genom att undvika skräpmat och laga färska måltider hemma kan du spara mycket pengar på lång sikt genom att undvika dyra medicinska räkningar som är förknippade med kroniska sjukdomar.

Naturligtvis finns det för- och nackdelar med alla livsstilsval, men att äta hemma har enorma fördelar när det kommer till att spara pengar och vara hälsosam. Nästa gång du funderar på att beställa avhämtning, överväg att förbereda en hälsosam hemlagad måltid istället! Din kropp kommer att tacka dig för det!

Recept på billig och smart mat

Nedan finns ett urval hemsidor med flera recept på billig och god mat du kan laga:

Köket.se | Billig mat
Arla | Billig mat
Recept | Studentmat – 15 enkla och billiga recept
SVT | Alla recept i kategorin Billig mat
Under Tian | Portionen under tian – bra mat för dig, plånboken och planeten

Läs gärna detta inlägg om du vill ha fler tips på hur man sänker sina matkostnader.

Har du några tips på hur du sänker dina matkostnader? Hur gör du när du handlar mat? Diskutera gärna i kommentarerna nedan! 🙂

Friskrivning: Allt jag skriver är mina egna åsikter. Ingenting jag skriver på bloggen ska anses som finansiell rådgivning. Alla köp av värdepapper innebär en risk och ska alltid ske på eget ansvar. Utvärdera efter egen analys och köp inget baserat på vad du läser här. Bildkällor: Foto av Anna Pelzer från Unsplash

Previous articleHur man slutar slösa pengar
Next articleKlipper Rockerkortet – och byter till Lunar
Prenumerera
Aviseringar för
guest
0 Kommentarer
Inline-feedbacks
Se alla kommentarer